Non-monogamie en polyamorie

Ik heb nooit begrepen waarom je maar eén relatie tegelijkertijd moet hebben. Vanaf mijn eerste verkering moedigde ik mijn crush aan om dat-ene-leuke-meisje te versieren. Dat wij verliefd waren op elkaar, betekende toch niet dat we moesten stoppen met verliefd worden op anderen? Helaas was mijn verkering was not amused en ik dacht dat meerdere girlfriends and boyfriends niet voor deze wereld waren.

Tot ik poly(amoreuze) peepz tegenkwam. Definitieles; monogamie betekent met-een-persoon-tegelijk, non-monogamie betekent dus niet-met-een-persoon-tegelijk. Andere termen die worden gebruikt zijn open relatie – voor vrijheid in sexyness – en polyamorie (veel-liefdes) – voor vrijheid in het hebben van meerdere, ‘serieuze’ relaties. Dan heb je ook nog de swingers, die als koppel seksavonturieren met andere koppels.

In de praktijk klopt al deze terminologie voor geen zak en gebruikt iedereen de woorden anders. Relaties zijn te divers om in een paar woorden te vangen. Je hebt swingers die lange-termijn relaties aangaan met iemand naast hun main partner, je hebt polyamoureuzen die alleen scharrelen buiten de deur en mensen met een open relatie die samenwonen met twee verkeringen. Soit, whatever floats your boat.

Ik hoef niet monogaam zijn voor een geloofsovertuiging en het is niet zo dat ik stop met verliefd worden op anderen wanneer ik een relatie heb. Waarom zou ik dan niet meerdere relaties aangaan?

Polyamorie is op dit moment aan het hypen met uitgebreide aanwezigheid in de media. Dat is goed, want zichtbaarheid emancipeert kleine groepen en de poly’s kunnen wel wat emancipatie gebruiken. Bekijk een Amerikaanse reality soap over poly’s, luister naar wat sex educator Dan Savage zegt over non-monogamie op YouTube en op MTV en, mocht je zelf interesse hebben, kijk dan eens hier.

Geef een reactie

