De gelukkige hoer en de Christenunie

Ik was laatst te gast bij Stop the Traffik, een organisatie die zich met name bezighoudt met ‘awareness’ over mensenhandel. Ik kwam daar praten over mijn radicale kijk op prostitutie.

Radicaal, omdat ik weiger prostituees automatisch als slachtoffers en hun bezoekers als criminelen te beschouwen. Vreemd, omdat ik geloof dat je juist deze twee groepen in moet zetten in de strijd tegen mensenhandel.

StoptheTraffikStop the Traffik richt zich op burgerparticipatie; het tegengaan van mensenhandel in sekswerk door *citizens* te leren om tekenen van mensenhandel te herkennen en te rapporteren. Uiteraard vallen hoeren niet onder de doelgroep.

Waarom? Omdat hoeren geen burgers zijn, natuurlijk. Ze zijn slachtoffers en slachtoffers horen passief te lijden. Hoerenbezoekers zijn de mannen die misbruik van maken van deze *fallen angels*, die zijn niet te vertrouwen.

In plaats van het samenwerken met de Nederlandse seksindustrie, werkt Stop the Traffik samen met de Christenunie. Ze delen ideologie, Stop te Traffik bestaat uit christelijke mensen en krijgt voornamelijk geld van christelijke donors (aldus Esta Steyn).

Ik geloof in de oprechtheid van het team achter Stop the Traffik en ik geloof dat ze proberen om een neutraal standpunt in te nemen over prostitutie, maar hoe doe je dat wanneer je met name wordt ondersteund door een achterban die prostitutie beschouwt als intrinsiek immoreel? Een achterban die het liefste prostitutie de illegaliteit in wil drukken ongeacht de effecten op mensenhandel?

Ik, eh, weet niet zo goed wat mijn punt is. Misschien wil ik zeggen dat we een politieke tegenhanger nodig hebben, maar als dat het geval is, waar zoeken we deze dan? Ik kan wel twintig rants plaatsen op FetLife, maar preaching to the choir verandert geen ruk aan de situatie. GAWD, ik wou dat ik kennis had van lobbyen. Ik wou dat ik kennis had van het genereren van publiek en buzz. Ik wou dat er een netwerk was waarbij ik me zou kunnen aansluiten.

Tot zover ik-ben-niet-happy-met-de-wereld rant nr. 923. Er zal een dag komen waarop ik een ‘en ZO pakken we dat aan, bitches!’-post schrijf. Laat die dag snel komen.

Geef een reactie

